Lillehammer-regionen har en tydelig ambisjon i sin arrangementsstrategi: Å være en foregangsregion for bærekraftige arrangement. Birken viser hvordan dette kan realiseres i praksis.
I 2025 har Birken lansert flere nye konsepter som har truffet en nerve i markedet:
• GravelBirken ble utsolgt lenge før start, og tiltrakk seg en ny generasjon syklister
• GateBirken fylte Lillehammers gater med nær 2000 løpere og skapte en folkefest i sentrum.
• SkøyteBirken får fra 2026 sitt eget Birkebeinermerke – en milepæl for fristil og for Birken-familien.
Dette er tydelige eksempler på hvordan arrangementer skaper lokal verdiskaping og synlighet for Lillehammer-regionen. Birken eies av lokale idrettsklubber, Lillehammer Skiklub, Lillehammer Cykleklubb og Rena idrettslag. Når Birken skaper et økonomisk overskudd, går pengene til å øke aktiviteten blant barn og unge i de lokale idrettsklubbene.
Bak suksessen ligger strategisk nytenkning, sterkt frivillig engasjement og evne til å utvikle nye konsepter som bygger videre på Birkens stolte tradisjoner. Vi er imponert over hvordan Birken har økt antall deltagere med 55% på to år, og fått mange nye, unge Birkebeinere under 40 år. Dette lover godt for fremtiden. 30 000 birkendeltagere (2025), som deltar på arrangementer i regionen bidrar utvilsomt til ringvirkninger for resten av næringslivet i regionen. Sammen skal vi ta vare på de som besøker regionen, skape merverdi for boende- og besøkende og bidra til verdiskaping og næringsutvikling basert på de mulighetene arrangementene i regionen fører med seg.
I Lillehammer-regionen har vi arenaene og kompetansen for fortsatt å skape arrangementsvekst. Derfor heier vi på Birken, andre arrangører og alle som bidrar – frivillige, leverandører og FoU-miljøer!
Les mer om Birken-året 2025 her: Folkefest, fellesskap og fremgang – Birken 2025 i tall og takknemlighet

